tisdag 15 juni 2010

Utflykt till piratstaden Omis

Idag gick vi ner till hotellet och åt frukost klockan halv åtta. Det var jättegod och varierad frukost! ^^
Vi gjorde i ordning oss och begav oss sedan till båten som vi skulle ta till den gamla piratstaden Omis. I Omis var vi först och tittade på en marknad och gick sedan och badade på stranden som vi då trodde var en sandstrand. Det visade sig sedan vara en strand med småsten Det var stekvarmt ute idag - särskilt på stenarna som värmts upp av solen. Klockan tolv gick vi tillbaka till båten där vi åt lunch. Det var lite läskigt för det var fisk och fisken (makrill) serverades hel med huvud,skinn och allt. Fiskarna kom upp till ytan när några kastade i fiskresten och det kryllade av de små svarta fiskarna i havet. Efter det gick vi i lite affärer. Jag köpte ett par skor (att ha till konfirmation - mamma köpte dem åt mig) , två par armband och två konfirmationspresenter som jag är väldigt nöjd med. De kan jag tyvärr inte avslöja vad det är för något för dessa två personer läser min blogg ;)
Jag tror de kommer gilla de jättemycket i alla fall! =)
Vi gick även upp till en borg som låg uppe på berget. Det var branta,smala trappor upp till toppen och otroligt varmt. Men det var en jättefin vy från toppen.
klockan fyra tog vi båten hem och jag satt och läste "Genom dina ögon" hela vägen. Är helt fast i den boken nu ;) Men det är lite för varmt att sola för länge med boken så för det mesta befinner jag mig i vattnet. Jag hoppas att jag blivit lite brun innan jag kommer hem. Mamma säger varje dag att jag har fått färg men jag märker ingen skillnad ;)
på kvällen har vi myst hemma hos mormor och morfar med jordgubbar,coca cola och salta pinnar.
Hörde att det är dåligt väder i Sverige...Hoppas för er skull att det blir bätttre!
KramKram!

En fiskare stod i sin lilla båt och rensade nät när vi väntade på båten. Vi fick se några av fiskarna.

Här kommer båten som vi åkte med.

Morfar på båten =)

Foto på lägsta platån upp till borgen.

Trappor upp till borgen. Det var hur många som helst!

Vy från platå nr två upp till borgen.

Här kan man titta ner på gamla hus (inzoomad bild från toppen) och mellan husen finns en liten marknad med stånd. Stånden har olika färger och mönster på taken =)

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Wow!!!
Jag vill också till Kroatien!
Hoppas att ni har det jättebra där nere. Ser fantastiskt härligt ut. :D

Vickis: sa...

Fina bilder Emma! :)
Tänkte om du kanske ville uppdatera min "länk" i din kolomn 'Besök även de här bloggarna'.
Jag tog bort den andra bloggen och gjorde den här nya coola istället: http://vickisvirrans.blogspot.com
Fortsätt skriv :) Kram!

Jasmine sa...

Va fina bilder;D

Emma sa...

Taack! Älskar er<3