onsdag 22 september 2010

Tankar om foto och skrivande




Jag har funderat lite på två av mina största intressen - nämligen foto och skrivande. Hittade två väldigt stor likheter. När man fotograferar så måste man tänka i flera perspektiv - se saker från flera vinklar. Att tänka på ljus och fokus är självklart också viktigt men just att inte bara fotografera från ett håll är viktigt. Våda böja på knäna och fotografera i fågelpersperspektiv samt grodperspektiv, inte bara det gamla vanliga ;) Det går att jämföra med att skriva. När man skriver kan det vara bra att se det rån olika personers perspektiv. Det ger mer liv i berättelsen.
Att titta och inspireras av detaljer är också väldigt viktigt. Vad är det du vill framställa? Vad är i fokus?
I berättelser kan man tänka på att beskriva tydligt hur personer upplevs som och hur platser ser ut. Detta ger också mer liv i berättelsen. När jag ska läsa något vill jag gärna att det ska vara mycket beskrivningar så att jag kan leva mig in i det jag läser. Det förstås om man har en allt för klar bild av något som senare blir film och inte alls förutsätter det man har i tankarna så kan det ju bli en besvikelse men se det inte så! Se det som att ja, nu har jag upplevt min bild av det innan det ens utspelats på film - det är ju fantastiskt och tänk, mycket av det du tänkt kan man som regisör ha nytta av och du kanske till och med tänkt ut något bättre än regisören själv? Att tolka på sitt eget sätt är otroligt viktigt!

Inga kommentarer: