torsdag 27 maj 2010

Furniturebox.se

Tänkte vara med i en tävling som Foki har på sin blogg om att designa sin egen soffa. Tävlingen är i sammarbete med Furniturebox.seJag tycker tävlingen är fantasifull och otroligt rolig eftersom jag älskar att designa saker. T'vlingen gav mig inspiration och jag har själv skapat lite fler möbler och så under loppet sedan hon lade ut tävlingen ^^
Här kommer i alla fall mitt bidrag:

klicka på bilderna för att förstora dem. Mer info kommer på andra bilden



Tänkte mig en liten soffa som är både praktiskt och bekväm. Tänkte bland annat på:
Ergonomi
God teknisk funktion
Attraktivt utseende


Grunden är av trä (valfri träslag-mörkt/ljust/mellan) Ena sidan har som hyllor i armstödet och den andra sidan som lådor i armstödet. En annan version av soffan är såklart att bara välja ett av dem och ha det i båda armstöden. Detta knepet med armstöden blir både praktiskt och snyggt. För att det ska bli mjukt att lägga armen på (det är väl en förutsättning med armstöd) har jag gjort så det sitter fast en dyna på armstöden för att få en bekväm ställning. Dynorna är dubbla. En hård (som resårmadrass om man jämför med en säng) och en mjuk (som bäddmaddrass om man jämför med en säng)
Fler detaljer finns på bilden.

Såhär gjorde jag:
1. Grubblade länge över den perfekta idén till en soffa
2. Skissade ungefär 5 olika varianter på papper.
3. Valde ut en av skisserna och jobbade vidare på idén
4. scannade in till datorn
5. Använde photoshop till att fixa i ordning soffan
6. Väntade till rätt tillfälle och lade sedan upp inlägget (detta för att undå att någon av fokis alla läsare inte skulle få idéer från min soffa. Vill ha den unik

Tyckte det var jättekul att designa soffan! Fler sådana här tävlingar! ^^

Inga kommentarer: